Verbouwingsproject

Zoals eerderal gezegd stapte ik in 2013 over van de wegracerij naar de custombike en kocht ik mijn Intruder VS1400. Behalve het zadel was hij geheel standaard. Na het eerste seizoen hier zo mee gereden te hebben vond ik het tijd voor de eerste aanpassingen aan de bike. Via een motormaatje regelde ik zogeheten "Forward Controls" Dit had als doel dat ik niet meer zo in elkaar gevouwen op de fiets zat. Vervolgens ging het standaard stuur er af en kwam er een wide bar op. Dit reed al veel relaxter als voorheen. Van 2014 tot 2016 heb ik behalve wat andere, kleinere knipperlichtjes, niet veel veranderd. Dit had zo z'n redenen. Eind 2016 besloot ik  e.e.a. aan verbouwingen voort te zetten. Kortere achtervering, korter spatbord achter en een andere kleurstelling waren het gevolg. Tevens heb ik een standaard zadel gekocht en deze geheel opnieuw bekleed omdat ik een mono-ride wilde maken.

Het is nu 2017. De wintermaanden van 2017/2018 gebruik ik om weer wat aanpassingen aan de fiets aan te brengen. Ik wil de voorkant gaan verbreden en er moet een ape-hanger op komen. Ook de kleur van de fiets zal bijgewerkt gaan worden.

Voor het verbreden van de voorkant ben ik op zoek gegaan naar bredere balhoofd- of kroonplaten. Na veel vragen en zoeken op het internet kwam ik bij RW-Parts terecht. Na enig heen en weer gechat en het doorgeven van de nodige maten, kam er een 3d-model mijn kant op. De maatvoering gaat van 220 naar 270 mm breed.

Na nog wat overleg kan hij de platen leveren met een nieuwe steekas en de diverse benodigde opvulbussen. De platen worden geanodiseerd geleverd.  Zodra het pakketje binnen is zullen de foto's volgen.

De volgende fase is bereikt, tijd om een update te geven. De onderdelen voor het spuitwerk hebben de eerste fase bereikt. De basislaag zit er strak op en is klaar voor de volgende fase. Het idee om uit te gaan werken wordt spannend. Weet nog niet of dat gaat lukken. Dat is dus zowel voor u als voor mij nog een verrassing. Ik heb er echter alle vertrouwen in.

Van RW-Parts kreeg ik een update voor de kroonplaten. Deze zijn klaar  om geanodiseerd te worden. So far ben ik er al heel blij mee. Ook alle opvuldoppen en blokken worden door hem voor me geregeld. Zodra dat allemaal binnen is en het spuitwerk klaar kan ik mn bike weer gaan opbouwen.

Kroonplaten zijn binnen, spuitwerk is klaar. Het opbouwen kan beginnen.

Om het lakwerk niet te beschadigen ben ik begonnen met een servicebeurtje aan de motor. Olie vervangen, nieuwe filters, bougies enz. Alleen de DOT4 moest nog even wachten. De leidingen lagen nog los ivm de verbouwing van mijn frontje.

De nieuwe kroonplaten brandden in mijn handen dus hoppa aan de gang. Oude front er af. Wiel er uit, remschijf er af, kroonplaten los, veerpoten eruit, waarna de nieuwe platen er op moesten. Omdat toch alles uit elkaar lag, meteen de balhoofdlagers maar vervangen voor nieuwe. Het opbouwen kon beginnen.

Robby van RW Parts had keurig alle bouten voor de remschijf, opvulbussen en opvulstuk voor de remschijf meegeleverd dus het opbouwen van m'n front was een genot om uit te voeren.

Helaas moest het oude stuur er nog even op omdat het nieuwe nog even op zich liet wachten.

Als volgende ging ik de remleiding en koppelingsleiding voorzien van DOT-4. De remleiding was snel gefixed en ontlucht. Zo anders was dit met de koppelingsleiding. Het nadeel van deze leiding is dat hij uit meerdere delen bestaat met een aantal koppelingen. Op deze plekken wil nog wel eens lucht blijven hangen en tja............ dan doet ie het niet he. Uiteindelijk na een hoop gegoogle en mijn maatje van Huseyin van Paddock Motoren geraadpleegd te hebben heb ik de leiding weer helemaal leeg laten lopen. Met een injectiespuit van 60 ml (te krijgen bij de apotheker) ben ik de leiding van onder af gaan vullen. Dit was DE OPLOSSING! De koppeling werkt ook weer zoals het hoort.

Nu kon ik beginnen met de rest van de motor. Als eerste de twee spatborden er op geplaatst. Vervolgens waren de tank en de zijkappen aan de beurt. Mijn kale bike werd weer een Bike.

Nieuwe koplamp er op en de bedrading weer aansluiten. Dit werd weer een leuke puzzle. Nadat alles was aangesloten moest e.e.a. natuurlijk uitgetest worden.

Alle verlichting werkte. Dat was mooi. Nu maar eens kijken of de bike wilde starten.

De motor draaide heel mooi rond maar starten HO MAAR!

Shit, natuurlijk...........De benzine hahahaha. Stom stom stom. De accu maar even onder stroom zetten en de volgende dag weer proberen. Helaas...... Geen resultaat. En nu........ Nieuwe bougies gechekt.... goed........ Benzinetoevoer gechekt....... goed. Dan de bedrading nog maar eens nagelopen..... Alles zat op zijn plek...... Herkansing.

Contact aan......... voor de zekerheid de choke open......... startknop......... BAM.......... Lopen dat ding........... HEERLIJK GELUID!

Nadat ik de bike in elkaar had was ik niet tevreden over het zadel. Mijn stuur was inmiddels binnen dus ik had weer een weekendje om te sleutelen. Van mijn maatje John had ik nog een paar zwarte risers gekregen. Die zouden mooi bij mijn stuur passen. Even naar Echt Leer in Langedijk geweest om een stuk leer voor mijn zadel te scoren en aan de bak.

Op maandag 19 februari 2018 was het zover....... De bike is gereed en ik ben super tevreden.

De Foto's zullen in het album worden toegevoegd.

 

 

Foto's verbouwing VS 1400 Skully

IOCH Evenementen

26 augustus 2018

 

7 t/m 9 september 2018

BIT

9 september2018

Toertocht Overijssel

23 september 2018

Toertocht Drenthe